Usaha Tangga Kejayaan

Usaha Tangga Kejayaan

Thursday 2 April 2020

TINGKATAN 3 BAB 4.1: PEMERINTAHAN KESULTANAN MELAYU DI PERLIS, KEDAH, KELANTAN, TERENGGANU DAN JOHOR

Intro: Bab ini memfokuskan tentang pembentukan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu (NNMTB) yang meliputi 5 buah negeri.

LATAR BELAKANG NEGERI-NEGERI MELAYU TIDAK BERSEKUTU (ms 86 - 89)

PERLIS:
1. Asal: Sebahagian Kedah tetapi menjadi wilayah berasingan pada tahun 1842
2. Raja pertama: ___________________________________________
3. Tarikh pengisytiharan:_____________________________________
4. Gelaran oleh Maharaja Siam: _______________________________
5. Pegawai pentadbiran: ______________________________________
6. Bilangan mukim: _________________________________________
7. Hubungan luar:__________________ agar _____________________
8. Undang-undang: _________________________________________
9. Menitikberatkan : ________________________________________

KEDAH:
1. Bermula : ______________________________________________
2. Pengaruh Islam sejak: ____________________________________
3. Pusat pemerintahan : _____________________________________
4. Sultan pertama: _________________________________________
5. Dalam pentadbiran sultan dibantu oleh: ______________________
6. Setiap wilayah diawasi: ___________________________________
7. Mukim ditadbir oleh : ____________________________________
8. Bilangan mukim: _______________________________________
9. Hubungan luar: __________________ agar __________________
10. Undang-undang: ______________________________________

KELANTAN:
1. Pemerintahan Long Yunus: Gelaran _______________________
2. Peranan Long Yunus: ___________________________________
3. Cara mengelakkan ancaman Terengganu: ___________________
4. Gelaran oleh Siam: _____________________________________
5. Dalam pentadbiran sultan dibantu: _________________________
6. Sistem pentadbiran dikenali: ______________________________
7. Bilangan jajahan awal: __________________________________
8. Pentadbiran peringkat bawah diketuai: ______________________
9. Hubungan luar: ________________________________________
10. Melaksanakan undang-undang: __________________________
11. Kesan pelaksanaan undang: _____________________________

TERENGGANU: 
1. Pengasas: ____________________________________________
2. Negeri paling akhir: ____________________________________
3. Dalam pentadbiran sultan dibantu: ________________________
4. Peranan pembesar Dato' Mata-mata: _______________________
5. Nama Sistem pentadbiran: _______________________________
6. Tujuannya untuk : ______________________________________
7. Hubungan luar: ________________________________________
8. Asas perundangan: _____________________________________
9. Perlembagaan negeri: ___________________________________
10. Calon hakim mahkamah: _______________________________

JOHOR:
1.  Kesultanan Johor bermula dengan: ________________________
2. Kemudian digantikan dengan keturunan: ____________________
3. Kini kesultanan Johor berketurunan: _______________________
4. Contohnya: ___________________________________________
5. Tindakan Maharaja Abu Bakar dalam pentadbiran:
    a) Memodenkan Johor
    b) Mewujudkan : ______________________________________
    c) Dibantu oleh: _______________________________________
    d) Mewujudkan jawatan: ________________________________
6. Hubungan luar: _______________________________________
7. Caranya mengadakan: __________________________________
8. Kesannya: ___________________________________________
9. Undang-undang tubuh: _________________________________

Berdasarkan latar belakang negeri-negeri tersebut, cuba cari beberapa persamaan.

1. Negeri diketuai oleh seorang sultan (Perlis menggunakan nama raja).
2. Melantik p___________ t____________ dalam pentadbiran.
3. _______________________________________________________
4. _______________________________________________________
5. _______________________________________________________

6. _______________________________________________________
7. _______________________________________________________





No comments:

Post a Comment