4.6 FAKTOR PENYERAHAN SABAH KEPADA BRITISH
a) SBUB menandatangani _____________________ dengan kerajaan British.
b) Kesannya, Sabah menjadi ___________________
c) Sabah ditadbir oleh _________________________
FAKTOR PENYERAHAN
1.MEMENUHI KEPENTINGAN BRITISH
a) Sabah berpotensi __________________ jajahan seperti ____________________
b) Jajahan tersebut dalam proses _____________________________.
c) Sabah juga dapat _____________________ bahan mentah
d) dan menjadi kawasan _________________ barangan British.
2. MENERUSKAN DASAR BRITISH DALAM HUBUNGAN LUAR
a) Semasa pemerintahan SBUB, perhubungan luar negeri dan _______________
di bawah kuasa __________________
3. MASALAH KEWANGAN SBUB
a) Kesan dari Perang Dunia ke-2.
b) Jepun memusnahkan _____________________
c) Kerosakan memerlukan ___________________
d) SBUB tidak mampu ____________________ kerana kekurangan _____________
e) Kesannya, Sabah diserahkan kepada _______________________
4.7 REAKSI PENDUDUK TEMPATAN TERHADAP PENYERAHAN SABAH
Secara umumnya, penyerahan Sabah kepada British tidak mendapat penentangan
seperti yang berlaku di Tanah Melayu dan Sarawak.
Terdapat 3 sebab mengapa tiada penentangan di Sabah iaitu:
1) British menindas kegiatan berpersatuan
2) British mengehadkan peluang penduduk tempatan dalam pentadbiran
3) Sosioekonomi penduduk tempatan dapat dimajukan/ ditingkatkan
Huraian Reaksi:
1. BRITISH MENINDAS KEGIATAN_____________________
a) Sabah terdiri pelbagai kumpulan yang berbeza dari aspek ________________
__________________________________________________________________
b) Keadaan ini __________________ pemimpin Sabah untuk ________________
etnik Sabah dalam persatuan
c) Terdapat juga persatuan yang ditubuhkan seperti _______________________
__________________________________________________________________
d) Pertubuhan semakin _______________ untuk membangkitkan _____________
berpolitik masyarakat.
e) Kesannya, British mengambil tindakan supaya pemimpin tempatan tidak
______________________ kedudukan British di Sabah.
f) Tindakan British ialah:
(i) Menawarkan __________________ kenaikan pangkat
(ii) ____________________ pemimpin yang aktif ke bandar lain
g) Kesan tindakan British ialah persatuan menghadapi masalah _____________
dan __________________ pemimpin.
Contoh: Barisan Pemuda Sabah - Pengiran Muhd Yusof: Berkursus ke ______
PMKL - Tengku Noordin: ______________ ke Jesselton
: kemudian _______________ pekerjaan
2. MENGEHADKAN PELUANG PENDUDUK TEMPATAN DALAM __________________
kesannya: penduduk tempatan kurang ________________ dalam sistem pentadbiran Barat.
3. KEPENTINGAN SOSIOEKONOMI PENDUDUK TEMPATAN MENINGKAT
a) Penduduk Sabah berpeluang untuk libatkan diri dalam ____________________________
________________________________________________________________
b) Negeri Sabah juga dapat ___________________________
c) Kesannya penduduk tidak _________________________
a) SBUB menandatangani _____________________ dengan kerajaan British.
b) Kesannya, Sabah menjadi ___________________
c) Sabah ditadbir oleh _________________________
FAKTOR PENYERAHAN
1.MEMENUHI KEPENTINGAN BRITISH
a) Sabah berpotensi __________________ jajahan seperti ____________________
b) Jajahan tersebut dalam proses _____________________________.
c) Sabah juga dapat _____________________ bahan mentah
d) dan menjadi kawasan _________________ barangan British.
2. MENERUSKAN DASAR BRITISH DALAM HUBUNGAN LUAR
a) Semasa pemerintahan SBUB, perhubungan luar negeri dan _______________
di bawah kuasa __________________
3. MASALAH KEWANGAN SBUB
a) Kesan dari Perang Dunia ke-2.
b) Jepun memusnahkan _____________________
c) Kerosakan memerlukan ___________________
d) SBUB tidak mampu ____________________ kerana kekurangan _____________
e) Kesannya, Sabah diserahkan kepada _______________________
4.7 REAKSI PENDUDUK TEMPATAN TERHADAP PENYERAHAN SABAH
Secara umumnya, penyerahan Sabah kepada British tidak mendapat penentangan
seperti yang berlaku di Tanah Melayu dan Sarawak.
Terdapat 3 sebab mengapa tiada penentangan di Sabah iaitu:
1) British menindas kegiatan berpersatuan
2) British mengehadkan peluang penduduk tempatan dalam pentadbiran
3) Sosioekonomi penduduk tempatan dapat dimajukan/ ditingkatkan
Huraian Reaksi:
1. BRITISH MENINDAS KEGIATAN_____________________
a) Sabah terdiri pelbagai kumpulan yang berbeza dari aspek ________________
__________________________________________________________________
b) Keadaan ini __________________ pemimpin Sabah untuk ________________
etnik Sabah dalam persatuan
c) Terdapat juga persatuan yang ditubuhkan seperti _______________________
__________________________________________________________________
d) Pertubuhan semakin _______________ untuk membangkitkan _____________
berpolitik masyarakat.
e) Kesannya, British mengambil tindakan supaya pemimpin tempatan tidak
______________________ kedudukan British di Sabah.
f) Tindakan British ialah:
(i) Menawarkan __________________ kenaikan pangkat
(ii) ____________________ pemimpin yang aktif ke bandar lain
g) Kesan tindakan British ialah persatuan menghadapi masalah _____________
dan __________________ pemimpin.
Contoh: Barisan Pemuda Sabah - Pengiran Muhd Yusof: Berkursus ke ______
PMKL - Tengku Noordin: ______________ ke Jesselton
: kemudian _______________ pekerjaan
2. MENGEHADKAN PELUANG PENDUDUK TEMPATAN DALAM __________________
kesannya: penduduk tempatan kurang ________________ dalam sistem pentadbiran Barat.
3. KEPENTINGAN SOSIOEKONOMI PENDUDUK TEMPATAN MENINGKAT
a) Penduduk Sabah berpeluang untuk libatkan diri dalam ____________________________
________________________________________________________________
b) Negeri Sabah juga dapat ___________________________
c) Kesannya penduduk tidak _________________________
Terima kasih cikgu, saya mintak izin untuk buat rujukan ye soalan ni
ReplyDelete