FAKTOR PENYERAHAN SARAWAK KEPADA BRITISH
Terdapat 3 faktor:
1. Masalah pewarisan takhta
2. Desakan kerajaan British
3. Masalah kewangan
HURAIAN
1. MASALAH PEWARISAN TAKHTA
a) Charles Vyner Brooke tidak mempunyai ___________________
b) Beliau juga semakin _____________ dan ____________
c) Beliau juga tidak mahu ___________ anak saudaranya iaitu _____________.
2. DESAKAN KERAJAAN BRITISH
a) Charles Vyner Brooke didesak oleh _________________________
b) supaya diserahkan kepada ______________________________
c) Bila British kuasai Sarawak, British dapat menguasai _______________________
dan menjaga _________________________.
d) Pejabat Tanah Jajahan mengutus ______________ kepada ______________
e) Akhirnya Vyner Brooke __________________ serahkan Sarawak kepada British.
3. MASALAH KEWANGAN
a) Vyner Brooke hadapi masalah kewangan untuk _________________ Sarawak selepas
____________________.
b) Ekonomi Sarawak terjejas seperti ________________________________________
c) Kesannya Vyner Brooke tidak mampu untuk _____________________________.
PROSES PENYERAHAN SARAWAK KEPADA BRITISH
1. 28 Februari 1945: Pejabat Tanah Jajahan ______________ kepada Vyner Brooke.
2. Vyner Brooke menandatangani perjanjian dengan _______________
3. 24 Oktober 1945: Vyner Brooke ________________ Sarawak kepada British.
4. Gerard T. MacBryan diarahkan mendapatkan ____________________ daripada
ketua tempatan.
5. Dokumen yang ditandatangani oleh ketua tempatan di bawa ____________ ke
England.
6. Penyerahan Sarawak dibuat tanpa ________________ rakyat Sarawak.
7. Vyner Brooke diarahkan mendapatkan kelulusan daripada ____________________
dan _____________________ terlebih dahulu.
8. Gammans dan Rees Williams diarahkan untuk membuat __________________
9. Hasil tinjauan mendapati:
(i) Sebahagian besar rakyat Sarawak ___________________
(ii) Yang menyokong ialah ___________________
10. Hasil laporan kemudian dibawa ke _____________________ untuk ____________
11. Hasil undian menunjukkan:
Bilangan menyokong Sarawak diserahkan: __________________
Bilangan menentang Sarawak diserahkan: ___________________
12. Kesan undian, Sarawak menjadi ____________________.
13. Diserahkan pada ____________________ di _________________.
4.5 REAKSI PENDUDUK TEMPATAN TERHADAP PENYERAHAN SARAWAK
Terdapat dua reaksi iaitu menentang dan menyokong.
REAKSI PENDUDUK TEMPATAN YANG MENENTANG
Perbincangan dua perkara iaitu faktor penentangan dan bentuk penentangan
FAKTOR PENENTANGAN
a) BERTENTANGAN DENGAN ___________________________
(i) Perlembagaan menyatakan Sarawak akan diberikan _____________________
(ii) Penduduk Sarawak akan _____________ untuk ____________________.
(iii) Tindakan Vyner Brooke ________________ Prinsip Kelapan dalam Perlembagaan 1941.
(iv) Hak rakyat Sarawak ______________.
b) VYNER BROOKE MENGETEPIKAN ________________ CHARLES BROOKE
(i) Vyner membuat keputusan tanpa _________________ dengan ____________
(ii) Pemerintahan Dinasti Brooke perlu dipulihkan agar dapat ________________
_________________________.
c) GERARD T. MACBRYAN MENGGUNAKAN MUSLIHAT
(i) Antara muslihat: _________________________________________
(ii) Tujuannya untuk:________________________________________
BENTUK PENENTANGAN PENDUDUK TEMPATAN
Terdapat 7 bentuk penentangan iaitu:
1. Mengadakan persidangan
2. Mengadakan demonstrasi
3. Meletakkan jawatan beramai-ramai
4. Bantahan golongan wanita
5. Menggunakan akhbar
6. Menulis surat bantahan
7. Menubuhkan Rukun 13
HURAIAN
1. Mengadakan ____________________
a) Dianjurkan oleh:__________________________
b) Dihadiri oleh:_____________________________
c) Contoh perwakilan: ________________________
d) Pengerusi:________________________________
e) Tujuan: __________________________________
2. Mengadakan _______________________
a) Diketuai:__________________________
b) Semasa kedatangan:__________________________
c) Disertai: ___________________________________
d) Mendesak agar:______________________________
e) Contoh kata-kata: ____________________________________
3. Meletakkan ____________________________________
a) Bilangan letak jawatan: ______________________
b) Contoh: ____________________________________
c) Pelajar maktab: ______________________________________
d) Sebab letak jawatan:___________________________________
e) Apakah Pekeliling No. 9: _______________________________
4. Bantahan _______________________________________
a) Contoh: _________________________________________
b) Tindakan Cikgu Lily: __________________________________________
c) Tindakan Cikgu Ajibah Abol: ____________________________________
5. Menggunakan ____________________
a) Akhbar: _________________________
b) Pengarang menggunakan _________________________________
c) Contoh berita: __________________________________________
6. Menulis ____________________________
a) Tindakan Pergerakan Pemuda Melayu (PPM): ______________________
___________________________________________________________
b) Tindakan Barisan Pemuda Sarawak (BPS):_________________________
seterusnya hantar surah bantahan kepada _________________________
c) Tindakan Anthony Brooke: menggunakan _________________________
d) Membuat rayuan di ________________________________
e) Membawa kes ke __________________________________
f) Tetapi rayuannya _______________________
7. Menubuhkan kumpulan _________________
a) Ditubuhkan pada: ______________________
b) Ditubuh secara ________________________
c) Oleh: _______________________________
d) Dipimpin: ___________________________
e) Tujuan untuk: ______________________________
f) Diadakan mesyuarat _________________________
g) Tujuan mesyuarat: __________________________
h) Duncan Steward dibunuh oleh: __________________
i) Peristiwa pembunuhan dikenali:__________________
j) Tindakan British selepas Duncan Steward dibunuh:
(i) Menindas _______________________________
(ii) Menutup _______________________________
(iii) Menjatuhi hukuman ______________________________
(iv) Anggota lain: ____________________________________
k) Kesan tindakan British:_________________________________
REAKSI PENDUDUK YANG MENYOKONG PENYERAHAN SARAWAK
1. Diketuai oleh: __________________________________
2. Sebab menyokong:
(a) Memajukan Sarawak
cth: ____________________________________________
(b) Memajukan penduduk tempatan
(i) Menubuhkan: __________________________________
(ii) Tujuan: Memajukan orang Melayu _______________________________________
(iii) Menubuhkan vawangan di _____________________________________
(c) Memberikan peluang pekerjaan dalam ___________________________
(i) dalam jawatan ________________________
(ii) contoh: ______________________________
(iii) kesannya British akan _________________________________________
Terdapat 3 faktor:
1. Masalah pewarisan takhta
2. Desakan kerajaan British
3. Masalah kewangan
HURAIAN
1. MASALAH PEWARISAN TAKHTA
a) Charles Vyner Brooke tidak mempunyai ___________________
b) Beliau juga semakin _____________ dan ____________
c) Beliau juga tidak mahu ___________ anak saudaranya iaitu _____________.
2. DESAKAN KERAJAAN BRITISH
a) Charles Vyner Brooke didesak oleh _________________________
b) supaya diserahkan kepada ______________________________
c) Bila British kuasai Sarawak, British dapat menguasai _______________________
dan menjaga _________________________.
d) Pejabat Tanah Jajahan mengutus ______________ kepada ______________
e) Akhirnya Vyner Brooke __________________ serahkan Sarawak kepada British.
3. MASALAH KEWANGAN
a) Vyner Brooke hadapi masalah kewangan untuk _________________ Sarawak selepas
____________________.
b) Ekonomi Sarawak terjejas seperti ________________________________________
c) Kesannya Vyner Brooke tidak mampu untuk _____________________________.
PROSES PENYERAHAN SARAWAK KEPADA BRITISH
1. 28 Februari 1945: Pejabat Tanah Jajahan ______________ kepada Vyner Brooke.
2. Vyner Brooke menandatangani perjanjian dengan _______________
3. 24 Oktober 1945: Vyner Brooke ________________ Sarawak kepada British.
4. Gerard T. MacBryan diarahkan mendapatkan ____________________ daripada
ketua tempatan.
5. Dokumen yang ditandatangani oleh ketua tempatan di bawa ____________ ke
England.
6. Penyerahan Sarawak dibuat tanpa ________________ rakyat Sarawak.
7. Vyner Brooke diarahkan mendapatkan kelulusan daripada ____________________
dan _____________________ terlebih dahulu.
8. Gammans dan Rees Williams diarahkan untuk membuat __________________
9. Hasil tinjauan mendapati:
(i) Sebahagian besar rakyat Sarawak ___________________
(ii) Yang menyokong ialah ___________________
10. Hasil laporan kemudian dibawa ke _____________________ untuk ____________
11. Hasil undian menunjukkan:
Bilangan menyokong Sarawak diserahkan: __________________
Bilangan menentang Sarawak diserahkan: ___________________
12. Kesan undian, Sarawak menjadi ____________________.
13. Diserahkan pada ____________________ di _________________.
4.5 REAKSI PENDUDUK TEMPATAN TERHADAP PENYERAHAN SARAWAK
Terdapat dua reaksi iaitu menentang dan menyokong.
REAKSI PENDUDUK TEMPATAN YANG MENENTANG
Perbincangan dua perkara iaitu faktor penentangan dan bentuk penentangan
FAKTOR PENENTANGAN
a) BERTENTANGAN DENGAN ___________________________
(i) Perlembagaan menyatakan Sarawak akan diberikan _____________________
(ii) Penduduk Sarawak akan _____________ untuk ____________________.
(iii) Tindakan Vyner Brooke ________________ Prinsip Kelapan dalam Perlembagaan 1941.
(iv) Hak rakyat Sarawak ______________.
b) VYNER BROOKE MENGETEPIKAN ________________ CHARLES BROOKE
(i) Vyner membuat keputusan tanpa _________________ dengan ____________
(ii) Pemerintahan Dinasti Brooke perlu dipulihkan agar dapat ________________
_________________________.
c) GERARD T. MACBRYAN MENGGUNAKAN MUSLIHAT
(i) Antara muslihat: _________________________________________
(ii) Tujuannya untuk:________________________________________
BENTUK PENENTANGAN PENDUDUK TEMPATAN
Terdapat 7 bentuk penentangan iaitu:
1. Mengadakan persidangan
2. Mengadakan demonstrasi
3. Meletakkan jawatan beramai-ramai
4. Bantahan golongan wanita
5. Menggunakan akhbar
6. Menulis surat bantahan
7. Menubuhkan Rukun 13
HURAIAN
1. Mengadakan ____________________
a) Dianjurkan oleh:__________________________
b) Dihadiri oleh:_____________________________
c) Contoh perwakilan: ________________________
d) Pengerusi:________________________________
e) Tujuan: __________________________________
2. Mengadakan _______________________
a) Diketuai:__________________________
b) Semasa kedatangan:__________________________
c) Disertai: ___________________________________
d) Mendesak agar:______________________________
e) Contoh kata-kata: ____________________________________
3. Meletakkan ____________________________________
a) Bilangan letak jawatan: ______________________
b) Contoh: ____________________________________
c) Pelajar maktab: ______________________________________
d) Sebab letak jawatan:___________________________________
e) Apakah Pekeliling No. 9: _______________________________
4. Bantahan _______________________________________
a) Contoh: _________________________________________
b) Tindakan Cikgu Lily: __________________________________________
c) Tindakan Cikgu Ajibah Abol: ____________________________________
5. Menggunakan ____________________
a) Akhbar: _________________________
b) Pengarang menggunakan _________________________________
c) Contoh berita: __________________________________________
6. Menulis ____________________________
a) Tindakan Pergerakan Pemuda Melayu (PPM): ______________________
___________________________________________________________
b) Tindakan Barisan Pemuda Sarawak (BPS):_________________________
seterusnya hantar surah bantahan kepada _________________________
c) Tindakan Anthony Brooke: menggunakan _________________________
d) Membuat rayuan di ________________________________
e) Membawa kes ke __________________________________
f) Tetapi rayuannya _______________________
7. Menubuhkan kumpulan _________________
a) Ditubuhkan pada: ______________________
b) Ditubuh secara ________________________
c) Oleh: _______________________________
d) Dipimpin: ___________________________
e) Tujuan untuk: ______________________________
f) Diadakan mesyuarat _________________________
g) Tujuan mesyuarat: __________________________
h) Duncan Steward dibunuh oleh: __________________
i) Peristiwa pembunuhan dikenali:__________________
j) Tindakan British selepas Duncan Steward dibunuh:
(i) Menindas _______________________________
(ii) Menutup _______________________________
(iii) Menjatuhi hukuman ______________________________
(iv) Anggota lain: ____________________________________
k) Kesan tindakan British:_________________________________
REAKSI PENDUDUK YANG MENYOKONG PENYERAHAN SARAWAK
1. Diketuai oleh: __________________________________
2. Sebab menyokong:
(a) Memajukan Sarawak
cth: ____________________________________________
(b) Memajukan penduduk tempatan
(i) Menubuhkan: __________________________________
(ii) Tujuan: Memajukan orang Melayu _______________________________________
(iii) Menubuhkan vawangan di _____________________________________
(c) Memberikan peluang pekerjaan dalam ___________________________
(i) dalam jawatan ________________________
(ii) contoh: ______________________________
(iii) kesannya British akan _________________________________________
No comments:
Post a Comment